Frakt 59 kr / Snabb leverans / Personlig Service

Köpvillkor

Villkor & info

Dalaljus.se drivs av företaget Dalarnas Ekobutik Organic Cosmetics AB (org.nr: 559379-3101)

Godkänd för F-skatt

Momsregisteringsnr: SE559379310101

Bankgiro: 5863-6119
Swish: 123 186 40 81 (Dalarnas Ekobutik)



PRISER
Alla priser är inklusive moms. Priserna är dagspriser och de uppdateras löpande. Vi förbehåller oss rätten att ändra priser på grund av tryckfel, ändrade skatter och liknande.


BESTÄLLNING
Vi reserverar oss för eventuell slutförsäljning samt lagersaldo-, bild- och textfel i webbshoppen.

För att handla ska du ha fyllt 18 år och vara mantalsskriven i Sverige. Om du inte har fyllt 18 år måste du ha målsmans tillstånd att handla från oss.


BETALNINGSVILLKOR

Kortbetalning
Du kan välja att betala med VISA, MasterCard, Swish & Klarna. All kortuppgiftsinformation är skyddad med SSL-kryptering, vilket innebär att ingen obehörig kan se dem. Utöver detta används även Visas och Mastercards 3D-secure teknik som gör att du kan använda personlig kod/lösenord i samband med köp. Kontakta din bank för mer information om 3D-secure. Dibs är certifierad enligt den internationella säkerhetsstandarden PCI-DSS.

Frakt
Från 69 kr inom Sverige.

Orderbekräftelse
En orderbekräftelse skickas automatiskt till den e-postadress du angivit vid beställningen.


Snabba leveranser
Varorna skickas med Schenker. Normalt skickas Er leverans till Ert närmaste DHL-ombud som väljs automatiskt vid bokning. Ni får därefter sms/mail avisering med all information Ni behöver för att hämta ut Ert paket. Er beställning levereras normalt till Er inom 1-4 arbetsdagar. OBS! Beställningsvaror och större möbler l
evereras med hemleverans till gata eller trottoar (ej inbärning) Leveranstid kan variera på beställningsvaror.

Beställningsvaror
Om produkten har angetts som en beställningsvara innebär det att vi inte har produkten i lager utan att vi beställer hem den till dig efter vi fått din order. Observera att det ej är öppet köp eller bytesrätt på beställningsvaror! Vill du avbeställa, ångra eller returnera din beställningsvara dras en avgift på 20% av varans värde för de extra kostnader som uppstått vid tjänsten som vi har påbörjat eller redan utfört. Samt den reella frakt som det kostar att returnera varan till oss.

OBS! Gällande fraktkostnaden på leveranser av större möbler etc. till Gotland återkommer vi via mail med reell fraktkostnad då denna är mycket högre än inom fastlandet. Du som köpare kan därefter meddela oss om du vill fortgå med köpet.

Har du beställt fler varor med olika leveranstid så samskickas allt när beställningsvaran inkommit. Leveranstiden varierar från ca. 7-21 dagar beroende på vilket land och leverantör varan kommer ifrån. Transportören kontaktar er via mobil för att avtala tid för utlämning (gäller större möbler) Annars kommer ett mail/sms när paketet lämnat vårt lager samt finns att hämta ut hos ombudet.


Felskrivningar
Vi reserverar oss för felskrivningar t.ex. vid pris, lagersaldo etc.


Ej uthämtade eller mottagna paket

Paket som inte hämtats ut hos paketombud eller tas emot vid hemtransport returneras till Dalaljus enligt Schenkers och andra fraktbolag som vi använder oss avs villkor och omfattas inte av ångerrätten enligt distans- och hemförsäljningslagen. Paketet ligger på utlämningsstället under 14 dagar därefter returneras paketet automatiskt till Dalaljus. För alla paket som inte hämtas ut förbehåller vi oss rätten att debitera kostnader för returfrakt, expeditionsavgift och hanteringsavgift, för närvarande 300 kr för icke skrymmande paket. Skrymmande paket och palleveranser debiteras extra med den reella frakt och returfrakt som vi betalat samt expeditions och hanteringsavgift, för närvarande 500 kr. Beställningar som skickas med pall (möbler) belastas man med den reella returkostnaden och hanteringsavgifter. Sänds en ogiltig retur tillbaka till oss behåller vi varan tills kunden köpt en ny frakt av oss, inga återbetalningar görs till kunden om returen är sänd ogiltigt innan affären är löst.
Vid eventuella returer skall man alltid betala fakturan för att slippa påminnelse om returen ej hinner registreras hos vår returavdelning innan fakturan skall betalas.


Felaktig eller ofullständig adress

Du som kund är ansvarig för att korrekt telefonnummer och leveransadress angivits på beställningen.

Om transporten inte kan levereras eller uthämtas p.g.a. felaktiga eller ofullständiga adressuppgifter och behöver styras om till ett annat paketombud så tar fraktbolaget ut en avgift från 250 SEK och uppåt (beroende på avstånd etc.) för de extra kostnader som uppstår vid eftersändning. För att Dalaljus ska kunna utföra denna ändring måste detta extra belopp betalas in till vårt konto. Vi kontaktar Schenker och återkommer med aktuellt belopp.

Saknar du ID-kort eller har utgånget ID-kort så kan vi heller inte ändra namn på sändningen efter att paketet skickats. Detta tillåts ej av Schenker p.g.a. bedrägeririsken.

Kommer paketet i retur till Dalaljus p.g.a. felaktiga eller ofullständiga adressuppgifter etc. blir paketet behandlat som "Ej uthämtat paket"



Reklamationer
Vi tar ej emot reklamationer p.g.a. att kunden ej är nöjd med nyanser i färg m.m. då får du som kund själv betala returfrakten.
Vi tar alltid tillbaka en vara om kunden ej är nöjd (inom 14 dagar fr.o.m. att kunden hämtat ut sin vara)


Ångerrätt/Öppet köp
Du har 14 dagars ångerrätt enligt konsumentköplagen. Enligt den lagen gäller också att varan ska återlämnas i oförändrat skick i originalförpackning. Du står själv för frakten tillbaka till Dalaljus och även för transportrisken. Det är du som kund som är ansvarig för varan tills dess att den ankommit vårt lager. Varor som skadats under transporten eller som inte kommit fram återbetalas ej. 

Kontakta oss alltid via mail innan du skickar tillbaka varan. Vänligen packa väl! Värdet på varan betalas tillbaka (ej frakten). Vid utnyttjande av ångerrätten står kunden för fraktkostnaderna. Tänk på att alltid betala fakturan för att slippa påminnelse om returen ej hinner registreras hos vår returavdelning innan fakturan skall betalas. Observera att ångerrätten/öppet köp/bytesrätten ej gäller specialtillverkade beställningsvaror eller reavaror, dessa köp är bindande! Ångerrätt och öppet köp i 14 dagar. Så snart vi har hanterat din retur får du din återbetalning via samma betalningsmetod som användes när du genomförde ditt köp hos oss.


Byte av varor
Vi har tyvärr inte möjlighet att administrera byte av varor. Önskar du byta till en annan vara gör du detta genom att lägga en ny beställning i vår webbshop.

 

Transportskada
Informera alltid oss vid transportskada och skicka ett mail med ordernummer, bilder på den trasiga varan där vi tydligt kan se defekten samt på emballaget. En reklamation ska vara oss tillhanda via mail senast 5 dagar efter uthämtat paket.

Kontrollera alltid paketet när du är kvar på utlämningsstället. Syns en uppenbar skada på kartongen eller att det skramlar misstänkt från paketet så öppna det när du är kvar på utlämningsstället. Paketombudet anmäler då direkt att kartongen/varan är skadad m.m. Sänder du tillbaka paketet utan att du varit i kontakt med oss så står du tyvärr själv för returfrakten.


Bilder
Vi kan inte garantera att en vara som visas i butiken exakt återger de färger som den har i verkligheten. Hur färgen återges beror på inställningar i din dator. I en webbutik kan man aldrig till 100% visa hur en produkt ser ut med bara några bilder vad det gäller färg/material/nyanser m.m. Vi försöker återge produkten på bästa sätt i både text och bild. Vi reserverar oss för eventuella felskrivningar som kan uppstå. Alla bilder tillhör Dalaljus och är skyddade enligt upphovsrätten. Vid användning av våra bilder hänvisa alltid till källa.


Miljön
Dalaljus tänker på miljön och återanvänder därför kartonger och emballage i största möjliga mån. Detta innebär att du som kund inte alltid får nya kartonger samt emballage med din leverans. Transport av varor sker i samarbete med DB Schenker som aktivt arbetar för att bli mer klimatsmart. 




ÅNGERRÄTT/ÖPPET KÖP
Enligt lagen om distansavtal har du ångerrätt i 14 dagar. Du har inte ångerrätt på:

  • Varor med bruten försegling som inte kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl (exempelvis kosmetiska produkter)
  • En vara som tagits fram eller specialanpassats enligt dina anvisningar eller har en tydlig personlig prägel. 
  • Tjänster som har fullgjorts och där du uttryckligen har samtyckt till att tjänsten påbörjas utan ångerrätt.
  • Varor som snabbt kan försämras, exempelvis livsmedel.
    För mer om den lagstiftade ångerrätten, se här.

Om du vill ångra ditt köp ska du meddela oss senast 14 dagar från det att du mottagit din beställning till mail info@dalarnaseko.se.

Du måste ge oss ett tydligt besked om att du ångrat köpet. Du måste visa upp följesedel/faktura/kvitto som du fick i din order.

Kontakta vår kundservice via mail [email protected].
Vi krediterar dig senast inom 30 dagar, kom ihåg att skicka en kopia av din order.

Vid utövande av ångerrätten betalar Du returfrakten och ansvarar för varans skick efter det att Du har mottagit varan samt under returfrakten. Varan ska skickas i retur inom 14 dagar räknat från det datum meddelande om utövande av ångerrätt lämnades till Almgårdens. Varan ska skickas väl emballerad, i fint skick och i originalförpackning. Om varan inte returneras i godtagbart skick har Dalarnas Ekobutik rätt att ta ut en kostnad för hantering av osäljbar produkt. Returer ska göras till  Dalarnas Ekobutik (dalaljus.se) enligt de metoder och anvisningar som anges på hemsidan, du finner dessa här.
  

Information om klagomål
Du är alltid välkommen att höra av dig till oss via mail [email protected].
Vid eventuell tvist kommer vi att följa Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer.

Hur går du tillväga vid reklamation?
Eventuella fel och defekt ska alltid reklameras till [email protected] där du anger ditt namn, din adress, e-postadress, ordernummer och en beskrivning av felet.

Om det inte lyckas oss att åtgärda felet eller leverera en liknande produkt, återbetalar vi dig för den defekta produkten i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vi står för returfrakt vid godkända reklamationer.

Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer följer vi riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se.


Ansvarsbegränsning

Vi tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå på grund av produkten.

Vi accepterar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande (Force Majeure). Dessa omständigheter kan exempelvis vara arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör.

Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll.

Alla råd, tips och rekommendationer på dalaljus.se följs på egen risk. Vi rekommenderar alltid att du är källkritisk och rådfrågar specialister.


PERSONUPPGIFTER

Genom att handla hos Dalarnas Ekobutik (dalaljus.se) accepterar du vår dataskyddspolicy och vår behandling av dina personuppgifter. Vi värnar om din personliga integritet och samlar inte in fler uppgifter än nödvändigt för att behandla din beställning. Vi säljer eller uppger aldrig dina uppgifter till tredjepart utan rättslig grund.

Dalarnas Ekobutik (dalaljus.se) är ansvarig för behandlingen av personuppgifter som du lämnat till oss som kund. Dina personuppgifter behandlas av oss för att kunna hantera din beställning samt i de tillfällen då du har önskat nyhetsbrev eller kampanjerbjudanden - för att kunna anpassa marknadsföringen åt dina individuella behov.

Nedan information är en summering av hur vi i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR) lagrar och behandlar dina uppgifter.


Vilka uppgifter lagrar vi?
För att kunna hantera din beställning samt svara på frågor relaterat till din order (kundtjänst) lagrar vi ditt förnamn- och efternamn, adress, telefonnummer, e-postadress, ip-adress och köphistorik.

Dina uppgifter lagras så länge vi har en rättslig grund att behandla dina uppgifter, exempelvis för att fullfölja avtalet mellan oss eller för att efterleva en rättslig förpliktelse enligt exempelvis bokföringslagen.

Dalarnas Ekobutik är ansvarig för behandlingen av de personuppgifter som du som kund lämnar till oss. Personuppgifterna, som t.ex. namn, e-post, adress och personnummer, kommer att användas av Dalarnas Ekobutik för att administrera, upprätthålla och utveckla kundrelationen samt för marknadsföring av Dalarnas Ekobutik (Dalaljus) och andra produkter.

Du kan kontakta Kundservice om du vill göra någon ändring av uppgifterna, bli borttagen ur registret eller om du inte vill att de ska användas för marknadsföring. Du har rätt att en gång årligen få information om vilka uppgifter om dig som finns i våra register och hur de används.

Fraktbolag
För att kunna leverera dina beställningar och slutföra vårt avtal måste vi dela med specifik information med fraktbolaget. Det som delas med fraktbolaget är förnamn, efternamn samt adressuppgifter för leverans. E-postadress och/eller mobilnummer kan även komma att delas med fraktbolaget för avisering.

De fraktbolag vi samarbetar med är: DHL & Postnord.

Så skyddar vi dina personuppgifter
Vi använder oss av industristandarder som SSL/TLS och envägs hash-algoritmer för att lagra, behandla och kommunicera känslig information som exempelvis personuppgifter och lösenord på ett säkert sätt. Vi använder en svensk plattform, Quickbutik, som drivs av Quickbutik AB med säte i Helsingborg.

Ändringar till de Allmänna Villkoren Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i villkoren. Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses för accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen.


FRAKTALTERNATIV

Frakt Privatperson Sverige:
49 kr
Vi bjuder på frakten om du handlar för över 499kr!   

Frakt Återförsäljare, Viktbaserad frakt från 55.00 SEK - 231.00 SEK


Express
Om du beställer före kl. 12.00 får du din beställning nästa vardag*. Kostnaden är 89 kr.
*leverans från postnummer 82000 samt till Gotland tar ytterligare 1 vardag.



LEVERANSVILLKOR

Leveranstiden är vanligtvis 2-6 arbetsdagar från beställningsdagen.

Under högsäsong och rea kan leveransen ta lite längre tid.

Leveranstiden gäller för produkter som finns i lager. Produkter som måste tillverkas/beställas tar ytterligare tid att leverera. Vid avvikelse meddelas leveranstid via mail.


 Dalarnas Ekobutik (dalaljus.se) tar inte på sig ansvaret för Postnords förseningar eller felleveranser.

Vid försening eller utebliven leverans är det kundens ansvar att kontakta Postnord med spårningsnumret du fått i din order.

Vid förlorat paket hos Postnord ska både kund och  Dalarnas Ekobutik (dalaljus.se) göra varsin reklamation på de skickade varorna enligt Postnords villkor.

 Du kan göra din reklamation här https://portal.postnord.com/claimspublic/?_ga=2.85428057.1520335840.1610551132-1673869787.1610551132#/claims


 Dalarnas Ekobutik (dalaljus.se) förbehåller sig rätten att ändra all information, priser, tekniska specifikationer, köpvillkor och produkterbjudanden utan föregående meddelande. Vid händelse av att en produkt är slutsåld, har Dalarnas Ekobutik (dalaljus.se) rätt att häva beställningen och återbetala eventuella inbetalda belopp.  Dalarnas Ekobutik (dalaljus.se) skall också meddela kunden om ersättande eller likvärdigt försäljningsobjekt finns tillgängligt.


Outlösta paket debiteras 5% av försäljningsvärdet, dock minst 300:- + frakt.


Tänk på att alltid hämta ut er leverans, även om ni ångrar köpet och ska returnera. Ångerrätt rutinerna ombesörjs efter uthämtad leverns/sändning.
Transport sker med Postnord.